Grotduiken in de Lot, hoe het weer alles anders kan laten lopen

31 december 2014 - Cajarc, Frankrijk

Behoorlijk lastminute hadden mijn buddy en ik besloten om eind december nog 'even' naar de Franse grotten te gaan in de Lot/Dordogne. Al langer hadden we gesproken over het einde van de eerste sump in de Ressel en eigenlijk was nu de tijd daar om dit eens te gaan uitvoeren. Scooters, stages, rebreathers, alles zou precies in 1 caddy passen. De omstandigheden waren goed. Dus tja, waarom ook niet? En dus huisje geboekt en de juiste trimixen geregeld. Ook wilden we natuurlijk de andere grotten beduiken.

Een paar dagen voor vertrek regende het enorm in de Lot. Bij aankomst regende het nog. We hadden bedacht te overnachten in Brive in een goedkoop hotel, en dan de eerste dag 2 'noordelijke' grotten te doen, de Cabouy en de st. Sauveur. Bij aankomst bij de Cabouy hadden we zoiets van komen we er uberhaupt wel in. Het hoosde, het zag er niet goed uit. Maar we hadden gezien dat we wel veilig in en uit het water konden komen, dus we konden het minstens proberen.

[img]http://s23.postimg.org/swmu3z96z/IMG_20141220_100824.jpg[/img]

De Cabouy heeft vaker niet zo'n goed zicht, en nu hadden we er ook niet heel veel van verwacht. Inderdaad, het valt allemaal tegen, zeer matig zicht (maar wel ietsjes beter dan het Veenmeer), en veel stroming. Maar goed, we gaan toch maar een stukje de grot in. Uiteindelijk halen we de T bij de 875m om er bij de Pou Meyssens uit te gaan. We waren dit keer erg langzaam, het kostte wel 2 uur om hier te komen. De terugweg was een driftduik, best lachen, in 40 minuten waren we de grot weer uit. Omdat we al met al een uur of 3 in het water gelegen hebben besluiten we niet meer naar de st. Sauveur te gaan, we gaan lekker naar ons huisje.

De volgende dag willen we de Ressel proberen. Kijken of ons plan gaat kloppen als we echt naar het einde van de eerste sump willen gaan. De regen is opgehouden.

[img]http://s10.postimg.org/5hzz3zxjd/IMG_20141221_091242.jpg[/img]

We lopen naar de ingang van de grot. Dat ziet er echt niet goed uit, er moet stroming staan. Wat doen we? Eh, laten we toch maar gaan kijken. Goed, dus 2 stages bailout mee (1 bodemgas, 1 decogas), we zullen er zowieso niet te ver in gaan. Het is al een leuke klus om die 60m stoomopwaarts te komen met de spullen. Het water staat hoog, veel stroming. Bij het begin van de lijn in de Cele zit je redelijk in de luuwte, dus dan denk je dat het meevalt. Dan afdalen. Nou, het wordt een mooi gevecht met de stroming. De Resssel wil ons er niet inhebben. Na 20 minuten en meerdere pogingen zitten we tussen de 40 en 60m in de grot, maar het is geen doen. Dus helaas.

Dan maar eens bij de Landenouse kijken?

[img]http://s21.postimg.org/q0hrqyah3/IMG_20141221_111813.jpg[/img]

Hier staat het water ook hoog, het komt ook iets over de rand. Afgelopen zomer stond het 6-7 m lager ofzo dan nu. We komen er in ieder geval wel makkelijk in en uit, haha. Stroming lijkt er niet te staan. Dus spullen halen. We maken een mooie duik van 2 uur in superzicht met amper stroming. Gave duik.

Nu ontstaat het idee om de plannen om te gooien. Ons Resselverhaal gaat niet lukken vrezen we, ook al zal het de komende week mooi weer zijn. Dus waarom niet gewoon naar 'Hasenmayers restriction' in de Landenouse met scooters? De scooters zijn nu makkelijk het water in te krijgen, geen stroming, goed zicht. De grot kronkelt wel wat veel, maar het moet mogelijk zijn. De diepte zal dan 88m worden en een 1240-1250m de grot in. Minder ver dan in de Ressel, maar wel iets dieper. Bailout en diluentgassen zijn laag genoeg in O2 percentage en bevatten genoeg helium om desnoods naar 100m te gaan, dus daar hoeven we ons geen zagen over te maken.

De volgende ochtend is het heel vroeg dag. Het vriest 4 graden en nog donker. Eerst moeten we alles in de grot brengen, dan zal de duik volgen en daarna willen we alles wat we bij de ingang (restrictie) hebben laten liggen weer opruimen. De deco op 6m zal in de betonnen bak zijn, gelukkig niet in een nauwe restrictie nog net in de grot. Het hoge water is eens een voordeel. Het water is wel een 30-40 cm lager dan de dag ervoor, maar nog steeds is het prima te doen om tig stages en scooters de grot in te hijsen.
De werkelijke duik wordt een duik van 220 minuten. Gave duik. Rond de 70m diepte kronkelt de grot snel de diepte in. Op 72m ook een kluwen lijn, dus goed oppassen. We moeten de lijn hier uit het gravel trekken, gelukkig loopt hij wel door. En dan moeten we weer terug. Het diepste stukje is niet te scooteren, dan ga je te snel omhoog, te krap (valt eigenlijk best mee, maar zo kwam het over), te veel gravel op de grond. Eenmaal weer voorbij de 'knik' op een 67m kun je weer scooteren. De terugweg verloopt ook voorspoedig. Dan nog de deco. Uiteindelijk hebben  we beiden de betonnen bak lang genoeg gezien tijdens de deco, haha.
In de schemering ruimen we alle spullen weer op. Een zware maar erg geslaagde dag.

[img]http://s24.postimg.org/4uz9ql811/capture_20141225_180227.png[/img]

De dagen erna doen we een aantal keren de St. Sauveur. Deze grot gaat erg snel naar 75m en blijft dan ongeveer zo diep. Het zicht in deze grot is dit keer super, beter dan in elke andere grot. Waarom is deze grot zo diep denken we? Je bouwt gewoon heel snel een enorme deco op en dan hang je de grootste tijd van de deco aan een lijntje op 6m diepte met 1m zicht. Maar dat mag de pret niet drukken. Deze grot is echt de topper nu. Het is echt een prachtige grot. Het weer is nog steeds goed. 's nachts vorst, overdag zon.

[img]http://s23.postimg.org/erm2za6h7/capture_20141225_171737.png[/img]

We besluiten ook de Truffe te proberen met de rebreathers. Met een dubbelset kom je er net in zeg maar, tenzij je aardig corpulent bent. De ingang is erg nauw. De rebreathers zijn iets hoger, maar we gaan de gok nemen. Het wordt een leuke stunt. Ik heb 20 minuten geprobeerd om me in alle hoeken te wurgen, maar de Truffe kom ik niet in met de rebreather op m'n rug. Hoop lol, lachen, maar het lukt niet. Buddy lukt het ook niet. We hebben een enorme lol gehad. Om nu de rebreather af te doen en zo de grot in te gaan en dan even verderop op een ruimer stuk de boel weer om te doen gaat ons even te ver.
Volgende keer andere uitrusting mee voor de Truffe.

[img]http://s14.postimg.org/wnvpx0pm9/IMG_20141224_130825.jpg[/img]

De Ressel komen we uiteindelijk wel in. Niet zonder stroming, maar het lukt. De eerste keer dat het lukt halen we een 500m zwemmend. De terugweg is een mooie driftduik.
Daarna duiken we nog een paar keer in de Ressel. We komen nog een keer een paling tegen. Best bijzonder.
Uiteindelijk gaan we toch nog scooteren in de Ressel. We halen een 1100-1200m. Goed zicht, nog steeds een beetje stroming, maar stukken minder dan de dagen ervoor.

[img]http://s15.postimg.org/54k3a1e7v/capture_20141225_183251.png[/img]

[img]http://s12.postimg.org/k1jngqagt/capture_20141226_173710.png[/img]

[img]http://s15.postimg.org/54k3a1e7v/capture_20141225_183251.png[/img]

En zo nadert het einde van ons eindejaarstripje al weer. Nog 1 duik in de St. Georges en dan gaan we door naar huis.
Deze grot is niet diep, meestal is het zicht niet zo best. Maar wij treffen dit keer goed zicht, geen stroming. Wel weer regen.  Een leuke, niet al te lange duik.

[img]http://s16.postimg.org/eg8wfqs9h/IMG_20141227_091527.jpg[/img]